Tuesday 24 March 2015

MULAKAN DENGAN 'KENAPA' (WHY)


Ada orang tidak seronok melakukan sesuatu perkara disebakan oleh memulakannya dengan menyatakan ' 'START WITH WHAT' bukannya 'START WITH WHY'. Mengapa? ini jawapannya.


START WITH WHAT

Step 1 - What : 
Apa yang saya perlu di lakukan pada hari ini? 
(saya perlu lakukan kerja saya seperti biasa dan perlu selesai kerja hari ini)

Step 2 - How : 
Bagaimana untuk menyelesaikan kerja-kerja pada hari ini?
(saya akan mulakan dengan buat kerja A dahulu dan B dan C dan D)

Step 3 -Why : 
Mengapa dan kenapa saya perlu selesaikan kerja-kerja hari ini?
(saya buat semua ini sebab ianya memang kerja saya)

Hasilnya - Membosankan.


START WITH WHY

Step 1 - Why : 
Mengapa dan kenapa saya perlu buat kerja-kerja hari ini?
(saya buat semua ini kerana saya ingin menjadi pekerja yang displin dan bersungguh-sungguh)

Step 2 - How : 
Bagaimana untuk menyelesaikan kerja-kerja pada hari ini?
(saya akan mulakan dengan buat kerja A dahulu dan B dan C dan D)

Step 3 -Why : 
Apa yang saya telah selesaikan pada hari ini?
(saya telah selesaikan kesemua tugasan saya hari ini)

Cuba anda bezakan antara penggunaan 'START WITH WHAT' dengan 'START WITH WHY'. Bezanya nya adalah START WITH WHY akan memulakan dengan adanya keyakinan diri dan kepercayaan diri. Hasilnya seseorang itu akan bertambah kreatif dan tahu aka pa yang perlu dibuat.


Saya suka kata-kata dari penulisan Simon Sinek di dalam bukunya bertajuk START WITH WHY
"People don't buy what you do, They buy what you do it"


Muiz Mukhtar
(Guru Bimbingan)

No comments:

Post a Comment