Monday 10 February 2014

PERSUASI DI DALAM 'PEMASARAN PERNIAGAAN)


Persuasi adalah proses untuk mengarahkan dan membimbing orang atau diri sendiri bagi menginduksi keyakinan atau tindakan. Konsep ini juga selalunya banyak diguna pakai di dalam bidang perniagaan iaitu berkaitan dengan pemasaran atau tawaran perniagaan yang di panggil sebagai teknik Sequential Request. 


1. Foot In The Door
 
(Tawarkan yang kecil, kemudiaan berikan pula tawaran yang lebih besar)
Contoh : Tawaran seperti jualan kereta (Proton)

2. Door In The Face

(Tawarkan yang lebih besar, kemudiaan berikan tawaran yang lebih kecil)
Contoh : Tawaran seperti kedai barang - barangan kemas

3. Bait And Switch

(Tawarkan yang menarik kemudian berikan yang sepadan dengannya)
Contoh : Tawaran seperti syarikat perkhidmatan Insurans

4. Low Ball

(Tawarkan sesuatu dengan nilai yang rendah, kemudiaan berikan 'charge' tambahan)
Contoh : Tawaran seperti syarikat penerbangan (Air Asia)

5. High Ball

(Tawarkan sesuatu dengan nilai tinggi, kemuadian berikan bonus atau kemudahan)
Contoh : Tawaran seperti perkhidmatan hotel dan tempat penginapan

6. Disrupt Then Reframe

(Tawarkan sesuatu yang menarik kemudian berikan yang lebih menarik lagi)
Contoh : Tawaran seperti produk-produk makanan (Kentucky Fried Chicken -KFC)

7. Fear The Relief

(Tawarkan sesuatu yang menakutkan, kemudian berikan jalan penyelesaian yang menarik)
Contoh : Tawaran seperti produk-produk kesihatan dan kecantikan

8. Top of The Line

(Tawarkan sesuatu yang menarik, kemudiaan berikan sesuatu yang lain yang sama menarik seperti yang ditawarkan)
Contoh : Tawaran seperti jenama-jenama handphone (Samsung)


......................
Muiz Mukhtar
(guru Bimbingan)

No comments:

Post a Comment